Zarządzanie jako sposób na zapewnienie sukcesu firmie

Jak sprawić, by firma przynosiła jak największe zyski? W jaki sposób zrealizować ustalone cele? I co zrobić, jeśli atmosfera w firmie jest tak gęsta, że aż ciężko oddychać? Z pomocą przychodzi management. Dzięki niemu praca zacznie dawać nie tylko efekty, ale i poczucie satysfakcji, pracownicy będą bardziej zadowoleni, a ty odetchniesz z ulgą, osiągając jednocześnie korzyści finansowe i zyskując sympatię wśród podwładnych.

Na czym polega management?

Management to metoda kierowania firmą przez osobę wyznaczoną do tego celu. W przypadku mniejszych przedsiębiorstw może nią być właściciel firmy, natomiast w większych menedżer bądź kierownik. Niezależnie od nazwy stanowiska, na jakim ta osoba się znajduje, to pełni ona te same funkcje. Działalność kierownicza polega na koordynowaniu pracy kilku, a czasem nawet kilkudziesięciu osób. Do głównych zadań lidera należą: organizowanie czasu pracy własnego i innych oraz bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów. Ponadto powinien radzić sobie ze stresem w sytuacjach kryzysowych i umieć je zażegnywać. Dobrego menedżera powinny cechować też: elastyczność, charyzma i zdolność strategicznego myślenia.

Jak efektywnie zarządzać firmą?

Skuteczny management powinien opierać się na 4 filarach, czyli na:

– planowaniu – określaniu planów krótkoterminowych i długoterminowych oraz czasu na realizację projektów, przydzielaniu zadań każdemu pracownikowi i ustalaniu celów firmy. Obowiązkiem menedżera jest też przewidywanie tego, które działania pozwolą zrealizować te cele, które utrudnią to zadanie oraz sprawdzenie, czy cele nie kolidują ze sobą;

– organizowaniu – mowa tutaj przede wszystkim stworzeniu wydajnego systemu pracy w oparciu o zorganizowanie czasu pracy współpracowników i własnego. Warto wykorzystać narzędzia takie jak: checklisty, kalendarze, czy przeznaczone do tego celu programy;

– kierowaniudobry pracodawca powinien cechować się odpowiednią, czyli pozytywną postawą wobec pracowników, bo najważniejsza jest właściwa atmosfera w miejscu pracy. Warto wykazać zainteresowanie ich potrzebami, pokazać, iż są ważni dla firmy, a także liczyć się z ich zdaniem. Odpowiednie traktowanie sprawi, iż lepiej wykonają swoją pracę. Będąc menedżerem, należy pamiętać jednak, iż to są relacje służbowe, a nie przyjacielskie, więc ważne są na tym stanowisku asertywność oraz umiejętność przekonywania innych i zarządzania nimi;

– kontrolowaniu – jest to nieodłączny element managementu. Działanie to trzeba wykonać z wyczuciem, aby inne osoby nie czuły się nieustannie sprawdzane w trakcie pracy, a jednocześnie zrobić to na tyle skutecznie, aby zweryfikować, czy zlecone zadania zostały wykonane poprawnie.

 

źródło zdjęć: freepik.com

Zostaw swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *